Bbrrrr..... Koud zeg!
Na de kerstvakantie zijn we gestart met werken over het klimaat. In Unit 1 doen we dit aan de hand van Kikker in de Kou.

kikkerkou

Op de verteltafel kan het verhaal worden nagespeeld en een heel aantal kinderen hebben vandaag sneeuwvlokken gemaakt van klei.

81385750 507044986597134 2083052099108601856 n                             81385750 507044986597134 2083052099108601856 n

81385750 507044986597134 2083052099108601856 n                81385750 507044986597134 2083052099108601856 n

Het aanleren van verschillende tools is iets waar de druk mee bezig zijn. Tools kunnen worden gezien als gereedschappen die de kinderen kunnen gebruiken om te leren en om tot inzichten te komen. Deze gereedschappen bereiden de kinderen voor op de toekomst. Een voorbeeld hiervan het venndiagram, deze ordend op overeenkomsten en verschillen. In Unit 1 maakten we samen een venndiagram over Sint en Piet:

Venn diagram Sint en Piet

Sinds de start van dit schooljaar zijn we allemaal druk in de weer met de 7 gewoontes van Covey. Nu de herfstvakantie nadert hebben we in Unit 1 samen geevalueerd. Hoe goed passen wij als groep deze gewoontes nu toe? 
Prachtig om te zien hoe bewust deze jonge kinderen zich al zijn van deze gewoontes en in hoeverre zij kunnen aangeven hoe de groep zich daarin heeft ontwikkeld!
Zie hier het resultaat:

gewoontemeter

boat ship anchor under water 512

We zijn weer fris gestart in het nieuwe schooljaar. De eerste zeven weken staan in het teken van de zeven gewoonten van Covey. De zeven gewoonten van Covey zijn bekend vanaf de afbeelding van de boom, waarbij de wortels de 3 basis gewoonten vormen. 
boom
Als Branding hebben wij gekozen om deze 3 basisgewoonten uit te drukken in het anker. En verder omhoog te gaan naar de top van de mast van de boot. 
In de hele school vindt u allerlei werkvormen en verwerkingen terug waarbij we aan de slag zijn geweest met de verschillende gewoonten. 

Sinds vorige week is het zonnetje weer lekker aan het schijnen. Dat houdt ook in dat er weer lekker veel buiten gewerkt kan worden.

Dit houdt in dat de kinderen, naast het werken op de computer in de zon, ook de tuin weer kunnen gaan onderhouden. We leren de kinderen immers te zorgen voor zichzelf, de ander en de omgeving.
Wat is er afgelopen week fanatiek gestart. Hoewel het best lastig is om te weten hoe die schoffel nou het beste werkt, hebben de kinderen van unit 1 al een deel van het schoolplein opgeknapt. Niet alleen de schoffel was interessant, ook de hoeveelheid afval op het schoolplein bracht hele mooie, bewustmakende gesprekken naar boven. 

 

tuin opknappen