Daltonschool De Branding is volop in ontwikkeling. Het schoolgebouw in Den Oever is opnieuw ingericht in een frisse, eigentijdse en huiselijke stijl. De nieuwe indeling van de lokalen stimuleert leerlingen om zelfstandig aan het werk te gaan. “Leerlingen voelen zich echt thuis in ons gebouw en hebben zin om te leren. Dat is fantastisch om te zien”, zegt directeur Erica Benard. Als kers op de taart prijkt sinds kort het nieuwe logo op de gevel en de ramen.

Doel van de nieuwe inrichting was om het gebouw beter op het onderwijs te laten aansluiten. “Dat klinkt misschien gek, want je zou zeggen: een schoolgebouw is ontworpen om les in te geven”, zegt de directeur. “Maar lesgeven kun je op heel veel verschillende manieren doen. Op onze school geven wij daltononderwijs. Dat houdt in dat kinderen leren omgaan met vrijheid, zelfstandigheid en samenwerking. Daarbij is het fijn om hoeken te hebben waarin je rustig kunt werken. Ook is het belangrijk dat kinderen zelf het materiaal kunnen pakken dat ze nodig hebben, en het ook weer netjes kunnen opruimen.”

De nieuwe inrichting helpt hierbij. Op verschillende plekken zijn werkhoeken gemaakt, waaronder een ontdekhoek en een spelhoek. Er zijn aparte leeshoeken voor jongere en oudere kinderen. “Van de nieuwe leeshoeken wordt enorm veel gebruik gemaakt. De kinderen verslinden onze boeken en lezen heel geconcentreerd”, vertelt leerkracht Emily van Os. “Ook hebben we al het lesmateriaal op een overzichtelijke manier opgeborgen. Veel materiaal is goed zichtbaar voor de kinderen, zonder deurtjes ervoor. Dat helpt hen te kiezen wat ze nodig hebben. En het helpt ook om het weer netjes op te ruimen, want als je het rommelig achterlaat, ziet iedereen het!”

Planten zorgen voor rust

In alle lokalen zijn veel planten neergezet. “Deze geven zuurstof en zorgen voor een huiselijke, rustige sfeer, die overslaat op de leerlingen”, merkt Van Os. Op de eerste verdieping trekt het afgeschermde atelier midden in de ruimte de aandacht. Op De Branding is creativiteit erg belangrijk. Het atelier wordt ook gebruikt bij vakken als rekenen of geschiedenis. “Als een kind klei wil gebruiken om een som uit te rekenen, dan kan dat.”

Bij de herinrichting kregen de leerkrachten advies van een gespecialiseerd bureau. Het verven van de muren en zoeken naar passende meubels deden zij zelf, in de periode dat het basisonderwijs vanwege de coronamaatregelen gesloten was. “We hebben veel hergebruikt en hebben sommige meubels tweedehands gekocht. Duurzaamheid vinden we belangrijk, maar het moet er ook goed uitzien. Dat is gelukt. De kinderen zijn hier bijna niet meer weg te slaan”, grapt Erica Benard.

 
Uitdagend voor iedereen

Het onderwijs op De Branding is uitdagend voor iedereen. Kinderen van verschillende leeftijden vormen samen een unit, en krijgen daarbinnen les op het eigen niveau. “Kinderen ontvangen goede begeleiding en zoveel vrijheid als zij aankunnen”, vertelt de directeur. “Persoonlijke aandacht staat bij ons centraal. Ze leren vaardigheden waar ze hun hele leven iets aan hebben, zoals doelgericht werken of luisteren voordat je praat.”

 

Basisschool leert kinderen zelfstandig werken en plannen.

De Branding foto bij persbericht Geen leerachterstanden op De Branding

Na de tweede lockdown bleek dat veel basisschoolleerlingen in Nederland achterstanden hadden opgelopen. Niet op Daltonschool De Branding in Den Oever: daar leerden kinderen thuis evenveel als op school.

"Onze kinderen zijn gewend zelfstandig te werken en wij geven als kleine school veel persoonlijke begeleiding. Daardoor zijn ze tijdens het thuisonderwijs in het normale tempo doorgegroeid", aldus directeur Erica Benard.

Zelfstandigheid is een van de belangrijkste kenmerken van daltononderwijs. Op De Branding krijgt dit veel aandacht. "Bij ons maken leerlingen als ze ouder worden elke week een planning voor hun schoolwerk (foto)", vertelt Erica Benard. "In deze weektaak noteren ze welk vak ze op welk moment oppakken. Uiteraard begeleiden wij hen daarbij, maar de meeste kinderen kunnen dit ontzettend goed." Tijdens de periode van thuisonderwijs bewees dit zijn nut. Ook bij de overgang naar het voortgezet onderwijs plukken leerlingen daar de vruchten van. "Ik kreeg onlangs nog een compliment van een ouder. Nu haar dochter op het voortgezet onderwijs zit, beseft ze hoeveel waarde het heeft als een kind zelf kan plannen en verantwoordelijkheid neemt. Dat heeft ze bij ons geleerd."

Goede gewoonten

Op De Branding groeien kinderen op alle niveaus. Natuurlijk neemt hun kennis toe, maar ze groeien ook als mens. Leerkrachten stimuleren de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van de 7 gewoonten van Stephen Covey. Deze 7 gewoonten komen de hele dag terug, bij alles wat de kinderen doen. "Een van de gewoontes is 'Houd het einddoel voor ogen'. Dat betekent dat je als leerling niet zomaar ergens aan begint, maar eerst doelen formuleert en een stappenplan maakt. Zo leren ze gestructureerd en zelfstandig te werken", vertelt de directeur.

"Een andere gewoonte is 'Wees proactief'. Wat kun je zelf doen? Die vraag stellen wij kinderen, en zij nemen dat over." Vanaf groep 1 leren kinderen over de 7 gewoonten. "Ze leren deze taal spreken en maken het zich heel snel eigen. Het is een prachtige methode, omdat het helpt om kritisch naar jezelf te kijken, vanuit een positieve houding."

Tijdens het thuisonderwijs merkten de leerkrachten dat de leerlingen veel gewoonten heel goed beheersen. "Ze waren heel proactief. Ze vroegen zelf om extra uitleg als ze iets niet goed begrepen. Ook gaven ze het zelf aan als ze nieuwe lesstof nodig hadden." Op De Branding maken leerlingen voortoetsen waaruit blijkt wat ze al beheersen en wat ze nog moeten leren. Op basis daarvan stelt de leerkracht een persoonlijk lespakket samen. Daar werkten de kinderen thuis aan verder. "Ouders hebben zich ontzettend goed opgesteld in hun begeleiding, door aan te sluiten op ons onderwijs en zelfstandigheid te stimuleren. Dat is een groot compliment waard", vindt Erica Benard.

 

 

De Sinterklaas tijd is weer aangebroken, en in Unit 1 werd daar natuurlijk ook over geknutseld. Met behulp van stappenplannen, QR-codes met instructiefilmpjes en de tablet gingen de kinderen zelfstandig aan de slag!

sk1  sk2

sk3

De eu, toch best een lastige letter. In welke woorden komen we de eu tegen? Deze meiden in groep 3 maakten daarom zelf een woordweb om de woorden met de eu zo beter te kunnen onthouden.

eu2


eu1

Vandaag leerde Unit 1 over evenveel. Met verschillende materialen maakten de kinderen evenveel.
Zo werkten we aan rekenbegrippen, cijferherkenning, aanwijzend tellen en getalbeelden.
Kijk hoe fanatiek wij te werk gingen en hoe trots wij waren!


120392351 1712063685616330 1644120422122239294 n   120392351 1712063685616330 1644120422122239294 n


120392351 1712063685616330 1644120422122239294 n