Daltonschool De Branding is volop in ontwikkeling. Het schoolgebouw in Den Oever is opnieuw ingericht in een frisse, eigentijdse en huiselijke stijl. De nieuwe indeling van de lokalen stimuleert leerlingen om zelfstandig aan het werk te gaan. “Leerlingen voelen zich echt thuis in ons gebouw en hebben zin om te leren. Dat is fantastisch om te zien”, zegt directeur Erica Benard. Als kers op de taart prijkt sinds kort het nieuwe logo op de gevel en de ramen.

Doel van de nieuwe inrichting was om het gebouw beter op het onderwijs te laten aansluiten. “Dat klinkt misschien gek, want je zou zeggen: een schoolgebouw is ontworpen om les in te geven”, zegt de directeur. “Maar lesgeven kun je op heel veel verschillende manieren doen. Op onze school geven wij daltononderwijs. Dat houdt in dat kinderen leren omgaan met vrijheid, zelfstandigheid en samenwerking. Daarbij is het fijn om hoeken te hebben waarin je rustig kunt werken. Ook is het belangrijk dat kinderen zelf het materiaal kunnen pakken dat ze nodig hebben, en het ook weer netjes kunnen opruimen.”

De nieuwe inrichting helpt hierbij. Op verschillende plekken zijn werkhoeken gemaakt, waaronder een ontdekhoek en een spelhoek. Er zijn aparte leeshoeken voor jongere en oudere kinderen. “Van de nieuwe leeshoeken wordt enorm veel gebruik gemaakt. De kinderen verslinden onze boeken en lezen heel geconcentreerd”, vertelt leerkracht Emily van Os. “Ook hebben we al het lesmateriaal op een overzichtelijke manier opgeborgen. Veel materiaal is goed zichtbaar voor de kinderen, zonder deurtjes ervoor. Dat helpt hen te kiezen wat ze nodig hebben. En het helpt ook om het weer netjes op te ruimen, want als je het rommelig achterlaat, ziet iedereen het!”

Planten zorgen voor rust

In alle lokalen zijn veel planten neergezet. “Deze geven zuurstof en zorgen voor een huiselijke, rustige sfeer, die overslaat op de leerlingen”, merkt Van Os. Op de eerste verdieping trekt het afgeschermde atelier midden in de ruimte de aandacht. Op De Branding is creativiteit erg belangrijk. Het atelier wordt ook gebruikt bij vakken als rekenen of geschiedenis. “Als een kind klei wil gebruiken om een som uit te rekenen, dan kan dat.”

Bij de herinrichting kregen de leerkrachten advies van een gespecialiseerd bureau. Het verven van de muren en zoeken naar passende meubels deden zij zelf, in de periode dat het basisonderwijs vanwege de coronamaatregelen gesloten was. “We hebben veel hergebruikt en hebben sommige meubels tweedehands gekocht. Duurzaamheid vinden we belangrijk, maar het moet er ook goed uitzien. Dat is gelukt. De kinderen zijn hier bijna niet meer weg te slaan”, grapt Erica Benard.

 
Uitdagend voor iedereen

Het onderwijs op De Branding is uitdagend voor iedereen. Kinderen van verschillende leeftijden vormen samen een unit, en krijgen daarbinnen les op het eigen niveau. “Kinderen ontvangen goede begeleiding en zoveel vrijheid als zij aankunnen”, vertelt de directeur. “Persoonlijke aandacht staat bij ons centraal. Ze leren vaardigheden waar ze hun hele leven iets aan hebben, zoals doelgericht werken of luisteren voordat je praat.”